Er I klar til implementering af den nye bogføringslov?
15. marts 2024
Øget kontrol og hårdere sanktioner
15. september 2024

Har I styr på jeres skattemæssige fradrag?

1. september 2024

Forfatter: Lineo

Har I styr på jeres skattemæssige fradrag i forbindelse med personale, pleje eller repræsentation?

I mange virksomheder afholdes der udgifter til personale pleje, reklame og repræsentation til forretningsforbindelser, da disse udgifter er med til at opretholde virksomhedens indtjening. Nogle gange kan disse udgifter kombineres, f.eks. ved et arrangement, hvor både medarbejdere og forretningsforbindelser deltager. I sådanne tilfælde kan det være svært at vurdere, om udgiften er relateret til virksomheden eller er af mere privat karakter, f.eks. hvis det drejer sig om virksomhedsejerens private interesser. Det er derfor vigtigt at kunne fastlægge hvordan udgifterne behandles skattemæssigt, hvor formålet med arrangementet og hvem det er rettet mod er tydeligt.

 

Personaleudgifter

Personaleudgifter er de udgifter, som virksomheden afholder til sine ansatte. Dette kan være ting som gaver ved jubilæer, julefrokoster, julegaver, arbejdstøj eller støtte til medarbejderforeninger. Nogle personalegoder skal indberettes til Skattestyrelsen, og der er forskellige grænser for, hvad der kan gives skattefrit. For eksempel er julegaver og små påskønnelser skattefri op til 1.300 kr. om året (2024), mens goder, der er nødvendige for arbejdet, som aviser eller arbejdstøj, kan gives op til 7.000 kr. uden at skulle indberettes.

Gavekort, der kan bruges i  en butik eller veksles til kontanter, tæller som løn og skal indberettes. Gavekort, der kun kan bruges til et bestemt udvalg, f.eks. udvalgte gaver eller hoteller, kan være skattefrie inden for en hvis grænse. Uanset om goderne er skattepligtige for medarbejderen, kan arbejdsgiveren trække udgifterne fra skattemæssigt.

Når det kommer til moms, kan virksomheden normalt ikke trække momsen fra på udgifter til gaver eller bespisning i egne lokaler. Dog kan momsen trækkes fra ved indretning af f.eks. motionsrum. Hvis maden spises ude, kan momsen trækkes fra med 25%, hvis det er en 100% erhvervsmæssig udgift.

 

Reklameudgifter

Reklameudgifter er rettet mod personer uden for virksomheden, som nuværende eller potentielle kunder. Disse udgifter er typisk afholdt for at skabe opmærksomhed omkring virksomheden eller dens produkter, og kan inkludere ting som reklameartikler, annoncer eller sponsorater. Som udgangspunkt er der fuld fradragsret for både skat og moms på reklameudgifter.

Det kan dog være vanskeligt at skelne mellem virksomhedens interesser og private interesser i visse tilfælde, såsom sponsorater til sportsklubber, hvor virksomhedsejerens børn deltager. Hvis sponsoratet ikke har en tilsvarende reklameværdi, kan det være svært at få fradrag.

 

Repræsentationsudgifter

Repræsentationsudgifter er udgifter, som afholdes for at pleje virksomhedens forhold til konkrete forretningsforbindelser. Dette kan inkludere udgifter til måltider, gaver, restaurationsbesøg eller andre lejligheder, hvor virksomheden viser opmærksomhed eller gæstfrihed over for forretningspartnere.

Når det kommer til skat, kan virksomheden trække 25% af repræsentationsudgifterne fra, men der er som udgangspunkt ikke fradrag for moms. Dog kan virksomheden trække 25% af momsen fra udgifter til bespisning af forretningsforbindelser på restauranter. Hotelovernatninger kan trækkes fuldt fra, hvis de er rent erhvervsmæssige. Hvis morgenmad er inkluderet i prisen for overnatning, skal det specificeres separat, ellers kan momsfradraget for overnatning gå tabt.

Kontakt os i dag

Få styr på virksomhedens personale- reklame- og repræsentationsudgifter, så du sikrer den bedste skattemæssige behandling og udnytter alle fradragsmuligheder. Er du i tvivl om, hvordan du håndterer disse udgifter korrekt?

Kontakt os i dag, og lad os hjælpe dig med at optimere din virksomheds økonomi!